Historieafton | Sverigedemokraterna i Jönköping

Historieafton

Då har det varit referensgruppmöte igen. Denna gång valde vi att blicka bakåt i vår anrika historia. Sverige är ett av världens äldsta länder och vår historia bör varje medborgare känna till ytligt åtminstone. Denna gång valde vi att rikta in oss på det stora nordiska kriget 1700-1721. Där Sverige blev attackerat av Danmark, Polen-Sachsen samt Ryssland. Vårt land värjde sig under en lång tid men 1721 skrevs freden i Nystad och Sverige fick då lämna ifrån sig Baltikum samt delar av de tyska provinserna.

Vår ordförande höll i utbildningen.

Vi fick under dagen följa de Svenska karolinerna och Jönköpings regemente från landstigningen i Humlebeak 1700. Slaget vid Narva marscherna genom Polen slagen vid bl.a. Fraustadt, Grodno, Holowczyn, mm. Vi fick en genomgång av arméns undergång vid Poltava 1709 och mycket mycket mer.

Medlemmarna satt och såg i sig ordentligt av det som sades och uppskattade föreläsningen. Många frågor ställdes och fick svar. Förhoppningsvis är detta startskottet och fler historiekvällar kommer att hållas framöver.