I nådens år 1523… | Sverigedemokraterna i Jönköping

I nådens år 1523…

svenska_flaggan

Den 6 juni år 1523 svor Gustav Eriksson av ätten Vasa kungseden vid Strängnäs domkyrka och därmed blev han Sveriges konung. Tio dagar senare faller också Stockholms stad för de svenska trupperna och danskarnas herravälde över landet var därmed till ända. Aldrig mer skall Sverige styras av främmande makt!

6 juni år 1809 antas en ny regeringsform som i många delar gäller än idag.

Dessa två händelser är grunden till varför vi i konungariket Sverige imorgon kommer att fira vår nationaldag. Vi sverigedemokrater skattar vårt lands självständighet högt och är väldigt stolta över världens vackraste land. Vi vet att många medborgare också kommer att uppmärksamma denna dag. Om man jämför Sveriges och Norges nationaldagar så firas de av egentligen av samma anledning, länderna blev fria från en union fast i Norges fall var det vi som var herrarna och detta skedde 1905, alltså nästan 400 år senare.

Under morgondagen kommer vi att finnas på plats i Mullsjö för att bjuda på fika och fira med de som så önskar. Under kvällen kommer vi senare att dra oss vidare för att fira ihop med SD Skaraborg och festligt skall de bli!

Så vi vill önska er världens bästa nationaldag och tänk efter hur just du vill lämna över detta fantastiska land till nästa generation! Som ett splittrat mångkulturellt samhälle styrt av Europeiska unionen eller ett självständigt Sverige med en stark gemenskap och trygghet som det var för inte allt för många år sedan.