Insändare till JP om ”flyktingmottagning” | Sverigedemokraterna i Jönköping

Insändare till JP om ”flyktingmottagning”

Dags att tänka över flyktingmottagandet

Kommunstyrelsen vill att Jönköpings kommun ska ta emot 250 så kallade ”flyktingar” 2012, förra året överkördes socialnämnden som ansåg att det var svårt att ta emot mer än 125 flyktingar 2011. Istället röstade kommunfullmäktige igenom ett mottagande på 280 personer. Socialnämnden fick rätt, 57 personer togs emot förra året, det beroende på den stora bostadsbristen i Jönköping, men det missade samtliga ledamöter i KF utom 3 den kvällen. Hösten 2012- våren 2013 väntas utöver de 250 flyktingarna också 132 somalier som ska återförenas med anhöriga i Jönköping. Frågan är vad som ändrats på bostadssidan sedan förra året?

För att inte tala om hur man tänkt att det ska lösa sig för dessa människor på arbetsmarknaden. Av de vuxna mottagna 2010 i kommunen hade 28% ingen utbildningsbakgrund alls. 78% hade max 5-års arbetslivserfarenhet, varav hela 46% helt saknade arbetslivserfarenhet. Ni kan fråga ungdomarna i Sverige hur lätt det är att få ett jobb idag. Det lär inte vara lättare för de som aldrig gått i skolan ens i sitt hemland.

Nej, flyktingar hjälps effektivast i sitt närområde. Ett enkelt exempel: 1 så kallat ensamkommande flyktingbarn kostar ca: 1900 kronor per dygn bara i boendekostnad, jämfört med att ett fadderbarn kostar ca: 200 kronor i månaden. Det är också det bästa sättet att kunna hjälpa de som bäst behöver det i vår värld.

2010 stod de utrikes födda för 62,7% av alla kostnader för ekonomiskt bistånd (socialbidrag) i Jönköping.

I årets budget har vi dragit ner på skola, äldreomsorg, räddningstjänst mm. Hur mycket blir det nästa år?

Henric Andersson

Kommunfullmäktigeledamot (SD)