Julbord 2011 | Sverigedemokraterna i Jönköping

Julbord 2011

Kändes härligt att SD Södra Vätterbygdens medlemmar samlades för ett trevligt informationsmöte och för att senare avnjuta ett stort och fantastiskt gott julbord.

Då mycket av vår första tid har gått åt att sätta sig in i de olika församlingarna, göra kommunprogram, budget, motioner mm, så känner vi nu att det är hög tid att träffa och vårda våra gamla och nya medlemmar och även få en del att bli aktiva för vår tro och förhoppning är att vi kommer ha många stolar att fylla nästa val.

Vi inledde som sagt var med en presentation ifrån kommun, landsting och SDU. Där vi även visade lite filmklipp ifrån våra debatter i fullmäktige.

Jonas Grahn som är gruppledare i Jönköping gav oss inblick i kommunens första år. Han redovisade de motioner vi lämnat in vilka är nio stycken. Tre av dessa har redan behandlats och samtliga tre har det blivit avslag på. Motion ett var att avskaffa avgiften för trygghetslarm, två inrätta en jourskola för mobbare och den tredje var att införa minibemanning inom demensvården, den sistnämnda motionen som vi fick avslog på fattade S, MP, V och SD i riksdagen bifall på samma dag. Ja vad ska man säga, som jag sa i talarstolen när jag debatterade en av våra motioner, ”Det spelar ingen roll om vi hittar ett botemedel mot cancer så får vi avslag”.

Men som sagt vi ger inte upp, för även om vi inte får igenom våra motioner så är vi ändå med och påverkar.

Kristina Winberg redogjorde om vårt första år i landstinget, där har vi lämnat in fem motioner. Det är bara en av dessa som snart kommer upp i fullmäktige, den handlar om att inrätta en gräddfil för de äldre på våra akutmottagningar. Kan meddela att from slutet på november är detta projekt igångsatt på länssjukhuset Ryhov, vilket känns som en stor vinst framför allt för de äldre sjuka patienterna. Svaret på motionen var dock avslag, då de ansåg att formuleringen i att-satsen inte var fullständig.

Kevin Ekholm SDU-ordförande i Södra Vätterbygden redogjorde för deras framtidsvisioner och berättade om tilltänkta skolbesök och torgmöten de ska ha framåt. Känns fantastiskt att vi fått igång vårt ungdomsförbund.

Morgan Malmborg ifrån Habo rapporterade om deras arbete i fullmäktige och nämnder. Och hör och häpna, Habo har fått bifall på en av sina motioner, det var att publicera motioner på kommunens hemsida.