Liten veckokrönika v-15 | Sverigedemokraterna i Jönköping

Liten veckokrönika v-15

Från min horisont

Veckan som gick var som vanligt ur mediasynpunkt. Varenda liten detalj där SD funnits med blev en ”nyhet” som skulle kablas ut.  Inte i någon  positiv dager, utan tvärtom. Gärna med association åt rasism, främlingsfientlighet och annat negativt.

SDU samarbetar med andra ungdomsförbund i Europa och naturligtvis var dessa både ”främlingsfientliga” och ”högerextrema”. Att de också skulle vara ”rasistiska” hade man missat i de medier jag har tillgång till. Men var så säker, det sistnämnda var de också. Annars skulle väl inte samarbetet kommit till stånd enligt  våra ”opartiska och objektiva” nyhetsförmedlare.

*

Jimmie Åkesson är inte välkommen till akutmottagningen vid Skånes Universitets Sjukhus..

Några personer vid sjukhuset anser Åkesson inte stå för ”Allas lika värde”. Säkert är det samma grupp människor som tycker det är rätt att den som uppehåller sig illegalt i Sverige ska ha subventionerad vård. En svensk medborgare som  behöver  vård får snällt finna sig i att betala patientavgift och skatt.  450 kronor får man då vara beredda att punga ut med vid akutmottagningarna i Region Skåne. En höjning från 1 januari med 50 kronor. Den som uppehåller sig illegalt  och söker akuten betalar 50 kronor. Eller får en räkning i handen som kanske aldrig blir betald.

Får han, eller hon, dessutom receptbelagd medicin utskriven är den subventionerad och är densamme i behov av hälsoundersökning är den likaså subventionerad. Hur var det nu med ”Alla likas värde” Ska inte samma gälla för alla ?

*

Minns Ni förresten Hemköpsföreståndaren i Göteborg som ”råkade” spilla vatten på en tiggare utanför entrén till affären. Händelsen inträffade när han skulle ”putsa affärens skylfönster” . Vilket ståhej det blev. Uthängd i media, tvingades löpa  ett medialt gatlopp och utsattes för allehanda hot.

I Kista, en invandrartät stadsdel i Stockholm, blev en romsk tiggare utsatt för  misshandel och kränkande tillmälen. Tiggaren, en romsk kvinna i 65 –årsåldern, kom undan  efter hjälp av kringboende  Enligt polisen var detta en händelse som var utomordentligt ovanlig. Sällan eller aldrig är det någon som fysiskt ger sig på personer som tigger. De som misshandlade kvinna var ett ”ungdomsgäng” i tonåren.  Alla vet väl vad omskrivningen ”ungdomsgäng” betyder. Vilken skillnad mellan den ”fönsterputsande Hemköpsföreståndaren”  och detta ”ungdomsgäng”. Varför blir inte de uthängda med ID och foto och hela baletten.

*

Idag hörde jag ett inslag i radions P1 om den pågående rättegången  efter uppståndelsen i Kärrtorp. En person är åtalad för att ha stuckit en kniv i ryggen på en ”högerextremist”. Att det var en ”högerextremist” var reportern tydlig med att förmedla. Men den som  står åtalad benämndes genomgående för ”vänsteraktivist” .

*

Till sist kan jag inte undgå att nämna kommunalrådet Mårtensson som anser Voltaires tanke att   Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.”  är en floskel. Detta med anledning av den planerade  demonstrationen 1:a maj som Svenskarnas Parti planerar genomföra.

Mårtensson är inte beredd att dö för att Svenskarnas Parti ska få demonstrera.

Jag undrar i mitt stilla sinne om hon är beredd att dö för att ”Röd Fronttåget” ska få marschera genom Jönköping första maj?

Kahru